ETUSIVU

MINDFULNESS YRITYKSILLE

VALMENTAJA
MINDFULNESS
OHJAUKSET
LUKUVINKIT
BLOGI ELÄMÄÄ ETELÄSSÄBLOGI PATIKOINTIA KORKEANPAIKANKAMMOISELLE
MINDFULNESS BLOGI
OTA YHTEYTTÄ


ALMONDA ON LOPETTANUT TOIMINNAN

Käy kokeilemassa ohjattuja harjoituksia sivuiltani.


Tietoisuustaitojen eli Mindfulnessin juuret ovat zen-buddhalaisessa meditaatioharjoituksessa. Tietoisuustaitojen avulla voimme syventää itsetuntemustamme, lisätä valintamahdollisuuksiamme ja kehittää kykyämme päästä tavoitteisiin. Osa meditaation muodoista tähtää asioiden poissulkemiseen, mutta Mindfulness-tekniikan tavoite on päinvastainen: henkilö kiinnittää huomiota kaikkeen mikä tulee mieleen ja hyväksyy sen sellaisena kuin se on. Tietoisuusharjoitusten aikana huomio kiinnitetään siis siihen mitä tässä hetkessä tapahtuu, arvioimatta tapahtumia.

Stressi ja stressiperäiset sairaudet aiheuttavat suuren osan työpoissaoloista. Säännöllinen meditointi nostaa tutkitusti ihmisen hyvinvointia ja keskittymiskykyä. Tietoisuustaitojen harjoittelu vahvistaa immuunipuolustusjärjestelmää ja laskee stressihormonitasoja. Meditaatio lisää aivojen suorituskykyä.


Mindfulness-harjoittamisen hyötyjä:
- olla täysin läsnä, tässä ja nyt
- kokea epämiellyttäviä ajatuksia ja tunteita turvallisesti
- tiedostaa ajatukset joita välttää
- olla enemmän yhteydessä itseen, muihin ja maailmaan ympärillämme
- olla vähemmän tuomitseva ja arvosteleva
- lisääntynyt itsetuntemus
- kestää paremmin sekä olla vähemmän reaktiivinen epämiellyttäviin kokemuksiin
- oppia ero itsen ja ajatuksien välillä
- olla suoremassa yhteydessä maailmaan, emme elä vain ajatuksien kautta
- olla paremmassa henkisessä tasapainossa
- kokea enemmän tyyneyttä ja mielenrauhaa
- oppia, että kaikki muuttuu, että ajatukset ja tunteet tulevat ja menevät kuin sää, kaikki on väliaikaista, jopa ikävät tunteet ja olotilat
- kehittää itsensä hyväksymistä ja myötätuntoa itseä kohtaan

Riippuvuuksien hoidossa Mindfulness auttaa, koska
1) stressi vähenee, joten esim. tahdonvoimaa ja jaksamista riittää paremmin impulssien vastustamiseen
2) opitaan paremmin selviämään niiden ikävien tunteiden ja ajatusten kanssa, jolloin tarve "hukuttaa" itsensä esim. juomiseen vähenee. Pystytään paremmin kohtaamaan asiat oman mielen sisällä.
3) kun harjoitellaan olemaan läsnä hetkessä, opitaan huomaamaan impulssit ja ajatukset, joten myös huomataan se hetki, ikkuna, jolloin meillä on valinnan mahdollisuus. Opitaan pois automaattiohjauksesta.


Valmentaja
Mindfulness-ohjaaja
Heidi Helander-Hyvönen


© Almonda® | almonda(at)almonda.fi

| | |